30. Gesprekken onderweg - Reisverslag uit Bolsenameer, Italië van Bart en Jan - WaarBenJij.nu 30. Gesprekken onderweg - Reisverslag uit Bolsenameer, Italië van Bart en Jan - WaarBenJij.nu

30. Gesprekken onderweg

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Bart en Jan

17 Juni 2018 | Italië, Bolsenameer

Maken jullie een pelgrimstocht, of zijn jullie eigelijk gewoon op vakantie?
Deze vraag hebben we al verschillende keren gekregen. De vraag is niet te beantwoorden, zonder een definitie van een pelgrimstocht. Ik noem een pelgrimstocht een reis, waarbij mensen ook op zoek zijn naar rust en bezinning.

Door die definitie vind ik dat we echt een pelgrimsreis maken. Dat komt ook omdat ik nooit een vakantie heb gehad, waarbij ik zoveel dagen achter elkaar hetzelfde (wandelen in dit geval) heb gedaan.

We wandelen regelmatig naast elkaar. Dan wisselen we praten af met stiltes, waarbij we elkaar regelmatig op iets wijzen: een vogel, het landschap, een bijzonder huis. Of we zeggen: heerlijk die wind hè, wat brandt de zon, of ruik je die bloemen? We lopen ook regelmatig achter elkaar, waarbij de afstand tussen ons nooit groter is dan 50 meter. Meestal lopen we dichter bij elkaar. Nu het echt warm is, de temperatuur is meestal tegen de 30 graden, pakken we elke schaduw mee.

Als we naast elkaar lopen, zeg ik regelmatig: zullen we er een pelgrimskaart bij pakken? Bart vindt dat altijd prima. Ik heb de kaarten gekregen van Corien, een aardige vrouw uit Maassluis.

Om duidelijk te maken hoe zo’n kaart eruit ziet, zal ik er een paar als foto uploaden. Ik heb ze thuis allemaal op de foto gezet, want ik wil geen gram teveel meenemen.
Ik daag je uit de komende tijd samen met een ander een kaartje uit te zoeken en de vragen - eerlijk - te beantwoorden. Dat hoeft niet al lopend hoor. Dat mag ook gewoon thuis met een wijntje.

Pelgrimsreis of vakantie? We hebben vaak een gevoel van vakantie, omdat het overal zo mooi is en zo anders als in Nederland. En ook omdat we geweldig veel geluk hebben met het weer. Bijna elke dag mooi, droog weer. De laatste weken - voor mij - wat te warm.

We vinden het toch echt een pelgrimsreis, een prachtige afsluiting van de periode dat we betaald werk hebben gedaan.

Het gaat opschieten. Morgen hebben we een rustdag bij het Meer van Bolsena. Daarna nog 7 tamelijk korte etappes. Als er geen gekke dingen gebeuren, komen we 25 juni aan in Rome.

Paus Franciscus wacht op ons.

(Wie de complete serie pelgrimskaarten wil aanschaffen, moet maar contact met me opnemen. Als ik weer thuis ben, geef ik graag de contactgegevens door. Hier heb ik ze niet).


  • 17 Juni 2018 - 19:42

    Karin:

    Ik neem er een mee op vakantie, de berg, en dan ga ik er eens rustig op de top voor zitten in Italie.

  • 18 Juni 2018 - 09:48

    Marja:

    Voetreis naar Rome, als dat geen pelgrimstocht is weet ik het ook niet meer.
    Mijn zegen hebben jullie

  • 20 Juni 2018 - 06:44

    Ingrid:

    Leuke kaarten!
    Veel succes met de laatste lichte loodjes. Ik hoop dat jullie mooie antwoorden hebben gevonden op deze levensvragen.

  • 22 Juni 2018 - 10:43

    Henk En Anneke Bonnink:

    Dag Jan en Bart,
    Wij vinden het een echte pelgrimstocht. Tijd om na te denken en tijd voor bezinning. Jullie zijn er bijna. Veel succes met de laatste etappes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Bolsenameer

De weg is het doel!

Pelgrimstocht te voet richting Rome.

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2018

32. Homo Deus

28 Juni 2018

31. Rome

17 Juni 2018

30. Gesprekken onderweg

14 Juni 2018

29. Toscane

11 Juni 2018

28. Blaren
Bart en Jan

Actief sinds 13 Nov. 2017
Verslag gelezen: 847
Totaal aantal bezoekers 27517

Voorgaande reizen:

01 Maart 2018 - 30 Juni 2018

De weg is het doel!

Landen bezocht: