29. Toscane - Reisverslag uit Gallinaro, Italië van Bart en Jan - WaarBenJij.nu 29. Toscane - Reisverslag uit Gallinaro, Italië van Bart en Jan - WaarBenJij.nu

29. Toscane

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart en Jan

14 Juni 2018 | Italië, Gallinaro

Nu we vandaag de laatste etappe door Toscane hebben gelopen is het een mooi moment om een verslag over onze ervaringen in deze provincie te schrijven. Prachtig. Dat is voor mij wel de omschrijving van dit gebied. Ook al ben ik er met Jacqueline twee keer eerder geweest, het blijft een heel mooi en verrassend gebied om doorheen te wandelen: het glooiende landschap met de steeds wisselende vergezichten, de rustige brede grindpaden, de cipressen, bamboebossen, olijfbomen, de wijngaarden, de met allerlei bloemen begroeide bermen, de palazzi en villa’s, de mooie steden, het lekkere eten, kortom la dolce vita! We genieten er elke dag volop van! En dat geldt zeker ook voor het weer. Nog altijd prachtig en geen regen (op één dag na). Steeds tussen de 20 en 30 graden.
In Lucca en Siena zijn we een dag gebleven om deze mooie steden te kunnen bezoeken. In Siena hadden we een mooie B&B op 250 meter van het beroemde schuin oplopende plein, het Piazza del Campo, zodat we daar ook ‘s avonds makkelijk naar toe konden lopen. We hebben er ook twee keer voor ons zelf eten en een ontbijt klaar gemaakt. Fijn om dat eens te kunnen doen.
Het blijft ook bijzonder dat je niet weer hoe je slaapplaats er ‘s avonds uitziet: een slaapzaal voor ons alleen of met meerdere, wel of geen lakens, wel of geen keukentje, een B&B met of zonder keuken.
Nu we dichter bij Rome komen zien we wat vaker andere wandelaars. Maar druk is het zeker niet. De meesten die we ontmoeten lopen een korter gedeelte van de route (maar wel bijna allemaal tot aan Rome) en hebben meestal ook al naar Santiago gewandeld. Soms komen we ook mensen tegen die we al eerder hebben ontmoet. De afgelopen twee dagen hebben we met een Duitse en Noorse vrouw opgetrokken. Met de Duitse, Brigitte, had ik meer dan twee weken geleden ook al een dag samen gewandeld(daar heb ik eerder over geschreven). Leuk om haar weer te zien en ervaringen uit te wisselen.
We komen al wandelend ook door mooie oude dorpen/gehuchten met vaak een historisch centrum, waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. Dicht op elkaar staande huizen, smalle straatjes waar geen auto’s door kunnen, gezellige barretjes en leuke centrale pleintjes. Meestal liggen deze dorpen boven op een heuvel met vaak (resten van een) fort of kasteel er boven uitstekend. En altijd staan er één of meerdere vaak eeuwenoude (gerestaureerd
e) kerken waar we meestal wel even naar binnen gaan om deze te bekijken. Af en toe eten we ‘s middags in zo’n dorp een uitgebreide lunch met een halve liter wijn er bij zodat we daarna weer makkelijk de rest van onze etappe kunnen afmaken en ‘s avonds alleen wat brood hoeven te eten. Dat is ook prettig omdat de Italianen ‘s avonds niet voor acht uur gaan eten. En dat is wat laat als je, zoals ik, al rond 22.00 uur ga slapen.

• 15 Juni 2018 - 05:27

Jeanne:

Waanzinnig he Toscane......ik vind het ook zo'n mooi gebied!
    Geniet nog even want het gaat nu hard volgens mij.
    Succes,
    Jeanne

• 15 Juni 2018 - 06:28

Margreet:

Ja, dat wordt zeker aftellen!!!!
    Op naar Rome, veel plezier met de laatste loodjes!
    lieve groet, Margreet.

• 15 Juni 2018 - 16:00

Greta :

Leuk om in dezelfde omgeving te zijn als de afgelopen herfst!
    Veel verschil in vegetatie, temperatuur en beleving?
    Nog heel veel plezier met de laatste stukjes!
    Liefs,
    Greta

• 15 Juni 2018 - 16:12

Evelien:

Dag Bart, dag Jan,

Leuk om jullie verslagen te lezen. Moest laatst wel lachen om t verslag van Jan over dat lijk in de kerk van Luca, Daar in die kerk hadden wij ons 2 dagen ervoor met verbazing staan afvragen wat die mummie daar deed en wie het was.... Jan gaf ons de verklaring, Waarvoor nog dank Jan!
    Nog heel veel plezier onderweg naar Rome! Een vriend van mijn zus doet regelmatig vrijwilligerswerk in de kerk waar jullie je als Nederlandse pelgrims gaan melden daar. Misschien is hij het wel die jullie je oorkonde overhandigt.Hij heet John.
    Groetjes, Evelien

• 15 Juni 2018 - 20:52

Marco:

Nou, zo te horen gaan we jullie niet meer treffen mannen. Wij starten denk ik de 26e in Siena voor onze laatste fietsetappe naar Rome, dus tegen de tijd dat wij er zijn zitten jullie waarschijnlijk al in Nederland. Heel veel plezier nog de komende dagen en geniet er nog effe lekker van

• 17 Juni 2018 - 15:41

Kees Hordijk:

Nog ruim drie weken en dan gaan we ook naar dit prachtige land, met deze verhalen wordt het verlangen er alleen maar groter op. onze Carine heeft 17 jaar geleden op het schelpenplein gewerkt. En dan alweer jullie laatste etappe naar Rome, ook een prachtige stad. In Italië ben je nog niet van ene verbazing bekomen of de volgende dient zich alweer aan.
    Geniet er van

Kees