16. Leeuweriken - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Bart en Jan - WaarBenJij.nu 16. Leeuweriken - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Bart en Jan - WaarBenJij.nu

16. Leeuweriken

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Bart en Jan

27 April 2018 | Zwitserland, Lausanne

Eerder heb ik al geschreven dat alleen op reis zijn niet te vergelijken is met samen onderweg zijn. Ik vind het allebei fijn. Alleen is het gemakkelijker contact met anderen te maken, samen is het fijn om met de ander te zijn, sta je sterker en kun je ervaringen direct delen.

Nadat Bart anderhalve week geleden weer naar Nederland is afgereisd, heb ik veel meegemaakt.

Net voor de grens met Zwitserland heb ik even een paar dagen in een fijn appartementje gebivakkeerd, omdat ik last kreeg van een enkel. Gelukkig kon ik daarna zonder problemen weer verder. Begin deze week ben ik de grens met Zwitserland gepasseerd. Wat een geweldig moment, toen ik opeens de Alpen voor me zag liggen. (Zie video, onder aan het verslag).

In Lausanne brachten 2 mannen me met de beste bedoelingen in de auto naar de daklozenopvang. Ik had dat niet in de gaten tot we er waren en kon nog net ontsnappen, maar pas nadat er 10 Zwitserse Franken in m’n zak waren gestopt.
Een oude dame vertelde me met tranen in haar ogen het verhaal van haar leven en vroeg me tussendoor een aantal keer: ‘waarom vertel ik u dit toch allemaal?’ Ik haalde m’n schouders op.
Bij een echte auteur mocht ik op de bank slapen. Daar had Pauline voor gezorgd, een heel aardige journaliste. Zij vertelde me op een terrasje het verhaal over haar jongste broer, waar ze zich veel zorgen om maakt.

Twee weken geleden liep ik met Bart door de weilanden ten noorden van Besancon. Regelmatig jubelden leeuweriken hoog boven ons, fladderend in de lucht. Soms wachtten we even, zodat we ze in glijvlucht naar beneden konden zien komen. Prachtig. We genoten. De weilanden waren bestrooid met bloemen en het rook er heerlijk. We merkten op wat een verschil het is met de steriele weiden in Nederland. De wind die van de winter nog koud was en ons soms voortduwde, zorgde nu als een zachte bries voor verkoeling. Het was al warm. We liepen in t-shirt en korte broek.

In Zwitserland liep ik een paar dagen geleden door een weiland waar leeuweriken een wedstrijd deden. De ene zong nog mooier dan de andere. Wel een uur lang kon ik al lopend genieten van de zang. Op dat moment kon ik het met niemand delen, maar ik genoot!

Zo dadelijk ontmoet ik Arnel en zoon Bart, want vandaag zijn we 40 jaar getrouwd! Ze zijn gisteren vanuit Nederland komen rijden, zodat we vandaag samen kunnen zijn. Morgen rijden we door naar Italië, waar Judith met haar gezin aansluit. We hebben voor een week een huis gehuurd in de buurt van Aosta. Ik kijk erg naar deze week uit.

Op zondag 6 mei hopen we weer samen verder te gaan met onze pelgrimstocht vanuit Villeneuve, aan het oostelijke puntje van het Meer van Genève. Bart sluit dan ook weer aan. Fijn om met z’n tweeën te zijn.



  • 30 April 2018 - 11:08

    Marja:

    Hartelijk gefeliciteerd met jullie 40 jaar huwelijk.

  • 30 April 2018 - 11:22

    Mary:

    Hoi Jan,

    van harte gefeliciteerd met jullie 40 jarig huwelijk, voor Arnel uiteraard ook felicitaties.
    Ik wens jullie een fijne week toe samen.
    Hartelijke groet, Mary

  • 30 April 2018 - 12:19

    Aad:

    Beste Jan en Arnel, van harte gefeliciteerd met jullie 40ste trouwdag, wat een bijzondere mijlpaal!
    De borrel drinken we wel met elkaar na terugkomst..:)
    Een mooi verslag Jan, er schuilt zeker een schrijver in jou! Heel veel plezier met elkaar de komende week.
    Leuk dat je samen verder gaat, dat zal dan met zoon Bart zijn?
    Hartelijke groet, Aad, ook namens Yvonne

  • 30 April 2018 - 13:37

    Rita :

    Jan en Arnel,

    Van harte gefeliciteerd met jullie 40-jarig huwelijk.

    Knap hoor.

    nog 40 er bij.

    En leeuweriken zingen inderdaad zo mooi. Gratis concert.

    Heel fijne tijd gewenst, geniet er van.

    Hartelijke groeten van Rita en Arjan.

  • 30 April 2018 - 14:20

    Marianne De Jonge:

    heel hartelijk gefeliciteerd met deze bijzondere dag!!!

    nog veel vakantie- en wandelplezier met veel mooie ervaringen en ontmoetingen toegewenst

    warme groet vanuit Noordwelle van marianne

  • 01 Mei 2018 - 08:12

    Manon:

    Wat kan je mooi schrijven Jan. Ik beleef je reis echt mee. Gefeliciteerd met jullie 40-jarige huwelijks feest! Nog fijne wandeldagen gewenst.

  • 01 Mei 2018 - 11:51

    Henny:

    Wat fijn dat jullie een week met elkaar kunnen zijn.
    Samen beleven en voelen in welke omgeving Jan zijn mooie verslagen schrijft.
    Ik geniet erg van zijn schrijven.

    Van harte gefeliciteerd en nog veel mooie jaren met elkaar!

    Zonnige en warme groet, ook van Cees

  • 01 Mei 2018 - 12:30

    Erika:

    Fijn om te lezen dat jij/jullie de route net enthousiasme
    Vervolgen. Gefeliciteerd met jullie 40 jaar een een leuke week samen gewenst!

  • 06 Mei 2018 - 21:42

    Ingrid:

    Hoi Jan,

    wat een leuk verhaal en wat mak je allemaal mee! hahaha
    Geniet van je weekje met Arnel en Bart. Gefeliciteerd met 40 jaar huwelijk!

    groetjes,
    Ingrid

  • 08 Mei 2018 - 10:32

    Jolanda:

    Beste Jan en Bart,

    Helaas heb ik jullie niet vanaf het begin gevolgd.......nu dus maar eens alle verhalen gelezen.
    En die zijn niet mis!
    Wat hebben jullie al veel met èn zonder elkaar meegemaakt.

    Ik hoop dat jullie deze week weer zijn gestart en wens jullie veel wandelplezier toe.

    Ik vind het super gaaf dat jullie dit ondernemen.

    Groeten,
    Jolanda Turling

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Lausanne

De weg is het doel!

Pelgrimstocht te voet richting Rome.

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2018

32. Homo Deus

28 Juni 2018

31. Rome

17 Juni 2018

30. Gesprekken onderweg

14 Juni 2018

29. Toscane

11 Juni 2018

28. Blaren
Bart en Jan

Actief sinds 13 Nov. 2017
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 27591

Voorgaande reizen:

01 Maart 2018 - 30 Juni 2018

De weg is het doel!

Landen bezocht: