22. Een “pelgrimsdag” - Reisverslag uit Piacenza, Italië van Bart en Jan - WaarBenJij.nu 22. Een “pelgrimsdag” - Reisverslag uit Piacenza, Italië van Bart en Jan - WaarBenJij.nu

22. Een “pelgrimsdag”

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart en Jan

24 Mei 2018 | Italië, Piacenza

Hoe ziet een wandeldag er uit?
Ik sta tussen 7.00 en 8.00 uur op. Dat tijdstip hangt af van de route(hoe lang en heuvelachtig is deze), de verblijfplaats(soms word je wakker van andere pelgrims op de slaapzaal) en afspraken met anderen als je daarmee gaat wandelen. De afstand varieert tussen de 20 en 30 km.
Eerst mezelf wat opfrissen en de oefeningen voor mijn enkel doen die ik heb meegekregen om mijn eerdere scheenbeenvliesontsteking te voorkomen. Dat gaat goed, dus houd ik de oefeningen maar vol. Dat neemt 5 minuten in beslag.
Erna kijken wat voor weer het is i.v.m. de kleding. Alleen eergisteren de hele dag de regencape aangehad omdat het miezerde. Alle andere dagen sinds ons vertrek uit Villeneuve hebben we alleen maar mooi weer gehad. 20-25 graden, vandaag zelfs 28! Dus altijd in korte broek en shirt wandelen. We hebben allebei na onze blessure het advies gekregen om te wisselen van wandelkousen: de ene dag gewone kousen en de andere lange compressiekousen.
Vervolgens ontbijten, de rugzak inpakken (en de Volkskrant downloaden als er WiFi is!). Als er een winkel in de buurt is bij mijn slaapadres koop ik eerst wat eten voor onderweg. Meestal vertrek ik anderhalf tot twee uur nadat ik ben opgestaan. In Italië kom ik tot nu toe na elke 5-10 km. wel een dorp tegen, en in bijna elk dorp is een bar waar je prima koffie kunt krijgen. Ik heb twee keer een koffie- en één maal een picknickpauze. Een enkele keer, als het uitkomt, neem ik ‘s middags in een restaurant een dagmenu. Uiteraard onderweg foto’s maken waar ik ‘s avonds dan weer een selectie uit maak.
Vanaf Villeneuve is de route tot nut toe goed gemarkeerd. Toch controleer ik regelmatig de route op mijn telefoon. Dat zit zo: Jan en ik hebben de routebeschrijvingen met overnachtingsadressen als i-books in onze telefoons en mini-iPad gezet. Dat zijn drie boeken van Ben Teunissen:”de weg van de Franken”. Af en toe wijkt deze wat af van de originele route. De route van Ben hebben we ook nog op Maps.me en op Pocket Earth gezet. Dus geen boekjes meer bij ons. Dat scheelt in gewicht.
De overnachtingsadressen waar ik tussen 16.00 en 17.00 uur ben kunnen nogal verschillen: jeugdherberg, ospitale(een soort herberg voor pelgrims gerund door vrijwilligers), b&b, parochies(slaapvertrekken naast een kerk), herberg, kanover., klooster of hotel.
Als ik aankom in de plaats van bestemming loop ik soms eerst een café binnen om een biertje te drinken voor ik naar het slaapadres ga. Daar krijg ik na ontvangst eerst een stempel in mijn pelgrimspaspoort (credenziale). Met deze credenziale kunnen Jan en ik straks bij het Vaticaan het z.g. Testimonium krijgen, een officieel document als bewijs dat je (een deel van) de Via Francigena hebt gelopen. Dan word ik naar mijn slaapplek gebracht. Douchen, een paar kleren wassen en de slaapplaats in orde maken. Meestal is het een slaapzaal met een aantal (stapel-)bedden. Afhankelijk van de plek zijn er lakens en dekens om je bed op te maken. Er kan ook een wegwerpsloop en -laken liggen of alleen een deken(daarom hebben we een lakenzak bij ons).
Vervolgens telefonisch een slaapplaats voor de volgende dag regelen, wat tot nu toe vrij gemakkelijk lukt. Weer een keer de oefeningen voor mijn enkel en dan kijken of er een leuk adres is om te eten. Een pizzeria is er altijd wel. Soms kan ik eten op het slaapadres. Na het eten mijn dagboek bijwerken, bellen met Jacqueline en rond 10.30 uur naar bed.


  • 25 Mei 2018 - 11:45

    Jacqueline:

    Fijn, lieve Bart, dat je ook in je eentje van de tocht geniet! Je bent altijd erg enthousiast tijdens onze dagelijkse telefoongesprekken! Ook leuk dat ik mee kan genieten vd foto’s die op je iPad verschijnen. Het mag dan misschien niet zo spectaculair zijn als de Bernhardpas, ik vind het wel prachtige plaatjes!
    Veel liefs van je lief

  • 28 Mei 2018 - 11:04

    Annie:

    Uit Jacqueline's reactie maak ik op dat je ook heel erg geniet nu je alleen loopt. Erg fijn.
    De overnachtingsplaatsen lijken me over het algemeen erg sober, m.n. die slaapzalen...
    En dat na zo’n grote wandeling! Maar ja, het is niet voor niets een pelgrimstocht..
    veel succes! Hopelijk blijven jullie ( ik hoor dat Jan weer mee gaat lopen) blessurevij, zodat je samen kunt genieten van het laatste stuk!

  • 31 Mei 2018 - 11:57

    Brigit Grol:

    He Bart,

    Leuk om te lezen hoe jouw dag er uit ziet: strak regime: lijkt wel op werken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Piacenza

De weg is het doel!

Pelgrimstocht te voet richting Rome.

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2018

32. Homo Deus

28 Juni 2018

31. Rome

17 Juni 2018

30. Gesprekken onderweg

14 Juni 2018

29. Toscane

11 Juni 2018

28. Blaren
Bart en Jan

Actief sinds 13 Nov. 2017
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 27526

Voorgaande reizen:

01 Maart 2018 - 30 Juni 2018

De weg is het doel!

Landen bezocht: