17. Zwitserland - Reisverslag uit Martigny-Ville, Zwitserland van Bart en Jan - WaarBenJij.nu 17. Zwitserland - Reisverslag uit Martigny-Ville, Zwitserland van Bart en Jan - WaarBenJij.nu

17. Zwitserland

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart en Jan

10 Mei 2018 | Zwitserland, Martigny-Ville

Het is donderdag 10 mei en gisteren zijn we aangekomen bij het hoogste punt van onze tocht, de Col du Grand Saint Bernard op 2469 m. Hier hebben we vandaag een rustdag omdat het weer niet goed genoeg is om de afdaling naar Aosta te beginnen. Dat vinden we helemaal geen probleem want het is hier een prima plaats om een dag te blijven tussen alleen maar besneeuwde bergen. En ook nog een hele mooie accommodatie: het Hospice du Saint Bernard van de kloosterlingen van de Congregation du Grand Saint Bernard. Al zo’n 1000 jaar ontvangen ze hier mensen die de pas over steken. De accommodatie is 3 jaar geleden verbouwd en is mooi ingericht om wel een paar honderd gasten te kunnen ontvangen. Maar het is nu heel rustig: gisteren waren we met 5 personen, waarvan er vanmorgen 2 met ski’s naar Zwitserland zijn afgedaald. Benieuwd of er vandaag nog mensen bijkomen.

Omdat Jacqueline gelukkig na een tijdje weer was opgeknapt zijn we, omdat Jan een week in Aosta was met zijn gezin, een kleine twee weken, waarvan een week met Jet en Rien, op vakantie naar de Vogezen gegaan. Op 5 mei heb ik in Besancon afscheid genomen van Jacqueline en ben ik naar Lausanne gereisd, waar ik Jan weer ontmoette om onze tocht voort te zetten. Eerst uitgebreid bijgepraat, daarna de trein naar Montreux genomen om vandaar naar Villeneuve te wandelen langs het meer van Genève. Vooral genoten van de uitzichten en het weer onderweg zijn. En het luxe leven hier bewonderd (ik realiseer mij dat wij hier natuurlijk op dit moment ook een lux leven hebben!). ‘s Avonds slapen we in een prima B&B waar Jan ruim een week eerder ook heeft overnacht. In het dorp komen we ‘s avonds nog in een tweejaarlijkse optocht terecht. Leuk.
De volgende dag maken we een mooie, maar zware wandeling met drie pittige stijgingen, van zo’n 24 km. naar La Pelouse. Onderweg spreken we een paar mensen, die ons vertellen dat we de Col du Grand Bernard waarschijnlijk wel over kunnen omdat de weersverwachtingen goed zijn. Wel zullen we een deel van de klim gebruik moeten maken van z.g. sneeuwrackets onder onze schoenen.
Het is ook behoorlijk warm (26 graden) en de natuur is prachtig. Onderweg maken we veel foto’s van de vele wisselende vergezichten. La Pelouse is een modern klooster op een mooie locatie op 500 meter. In het klooster krijgen we een ruime kamer en kunnen we ook blijven eten.
Maandag een wat rustigere maar zeker zo mooie wandeling naar Martigny. Wat hebben wij een geluk met het weer, de hele dag zon (vorig jaar rond deze tijd was het -5 graden!). In Martigny hebben we een slaapplaats besproken bij de katholieke parochie. Heel bijzonder. We worden ontvangen door een vriendelijke mevrouw die ons de weg wijst. Een oude kelder/catacombe zonder daglicht is verbouwd tot eetzaal en slaapruimte voor 6 personen. Hier ontmoeten we Anna, een leuke vrouw van 37 uit Duitsland. Zij doet vanaf Martigny een deel van de V.F. tot in de buurt van Milaan. We raken met elkaar in gesprek en spreken af een aantal dagen samen verder te wandelen.

• 10 Mei 2018 - 14:33

Leidy Feddema:

Fijn dat je weer aangehaakt bent Bart, geniet ervan en wat een overweldigende natuur en bijzondere slaapplaatsen. Succes met het trotseren van de Col.
    Op naar Rome ....

• 10 Mei 2018 - 17:55

Jan:

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Fijn dat het wandelen goed gaat. Petje af voor 24 km met 3 cols. Veel wandelplezier. Jean de la Montagne.

• 10 Mei 2018 - 18:11

Saskia De Jonge:

Wat fijn dat jullie zo genieten en dat het lopen (eindelijk) goed gaat. En wat een prachtige omgeving. Voorzichtig met de afdaling hoor!!! Geniet vooral verder. Liefs, Saskia

• 18 Mei 2018 - 07:50

Henk Bonnink:

Wat zijn jullie al opgeschoten. Bijna in Italie.
    Veel succes met het vervolg van jullie inspannende maar prachtige ervaring. Heel erg leuk om jullie verslagen te lezen.
    Hartelijke groet, Anneke en Henk

• 18 Mei 2018 - 21:59

Ellie Uittenbogaard :

Ik waande me ook weer even op de col st Bernard. Leo en ik hebben daar heeel lang geleden ook eens een afdaling in de sneeuw gedaan. Bedankt voor jullie verslagen! En goeie reis verder. Groeten Ellie en Leo .